سلامت نوشت

سلامت نوشت

مقالات علی اصغر صفری فرد در حوزه سلامت
سلامت نوشت

سلامت نوشت

مقالات علی اصغر صفری فرد در حوزه سلامت

مقررات عمومی برای کار در اتاق تمیز، ماه نامه مهندسی پزشکی، شماره 172، مرداد 94

هر اتاق تمیز باید دارای مقررات و دستورالعمل های مستند اختصاصی خود باشد. قوانین عمومی که در ذیل آورده شده است شامل همه اتاق های تمیز می شود، اما هر اتاق تمیز ویژگی های اختصاصی مانند نوع  پوشش و تجهیزات را دارد.

کارکنان مورد نیاز باید در اتاق تمیز حضور داشته باشند. پرسنل بیش از حد نیاز، سطح آلودگی را افزایش می دهد.

فقط کارکنان آموزش دیده مجاز به کار در اتاق تمیز هستند، ضمنا کارکنانی که مهارت های لازم برای انجام وظایف ویژه را دیده اند مجاز به ورود به اتاق تمیز می باشند.

ورود ملزومات غیر کاری و شخصی به اتاق تمیز ممنوع است. فقط لوزم مورد نیاز برای کار در داخل اتاق تمیز اجازه ورود دارند و این ملزومات باید طوری آماده شوند که از تولید آلودگی پیشگیری بعمل آید. این موارد مجاز به ورود به اتاق تمیز نیستند.

درها  نباید به سمت چپ ( به سمت بیرون اتاق ) باز شوند. در های باز می توانند باعث از دست رفتن فشار داخل اتاق شوند که منجر به حرکت ناخواسته هوا از بیرون به سمت داخل اتاق می گردد.

درها نباید به سرعت باز و بسته شوند. باز کردن و بستن سریع درها می تواند میزان هوای جا به جا شده از منطقه کمتر تمیز به درون منطقه تمیز را افزایش دهد. درها می توانند مجهز به سیستم بسته شدن یا ابزارآلاتی باشند که در ها را به آرامی باز و بسته نموده و سرعتی که در بسته می شود را کنترل می کنند.

در سیستم های ایرلاک (سد هوا)، کارکنان هنگام عبور از یک در به در دوم باید در دوم را هنگامی بازکنند که در اول به طور کامل بسته شده باشد. سیستم های خاص ایرلاک طوری ساخته شده اند که هر دو در در یک زمان واحد باز نمی شوند.


برای دانلود متن کامل مقاله بر روی لینک زیر، کلیک نمایید.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.