سلامت نوشت

سلامت نوشت

مقالات علی اصغر صفری فرد در حوزه سلامت
سلامت نوشت

سلامت نوشت

مقالات علی اصغر صفری فرد در حوزه سلامت

مصاحبه روزنامه اطلاعات با علی اصغر صفری فرد


روزنامه اطلاعات، سه شنبه 16 تیرماه 1394

اصغر صفری فرد، کارشناس ارشد خون شناسی و بانک خون به اهدا کنندگان خون به‌خصوص درماه مبارک رمضان توصیه می‌کند: پس از اهدای خون به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی تخت خونگیری استراحت کنید و از جای خود بلند نشوید. بدن شما به این زمان نیاز دارد تا خود را با حجم خون اهدایی تطبیق دهد. چنانچه شما زودتر از آن که کارشناسان اجازه می‌دهند از جای خود برخیزید، ممکن است دچار سرگیجه و ضعف شوید و یا حتی تعادل خود را از دست بدهید و غش کنید. این استراحت کوتاه مدت را از بدن خود دریغ نکنید.

وی تاکید می‌کند: به هنگام بلند شدن، از تخت بعنوان تکیه گاه استفاده کنید و با تکیه بر دستی که از طریق آن خون اهدا کرده‌اید، بلند نشوید، زیرا این کار ممکن است سبب خون‌ریزی مجدد شود.مراقب محل خون گیری روی بازوی خود باشید و حداقل تا 4 ساعت به پوششی که کارشناس خون‌گیری بر روی بازوی شما قرار داده است، دست نزنید.

صفری فرد می‌افزاید:بعد از اهدای خون می‌توانید بعد از نیم ساعت به کار و زندگی روزمره خود برگردید، منوط به آنکه تا 24 ساعت به دستی که از طریق آن خونگیری انجام شده است، فشار وارد نکنید و از انجام کارهای سخت و بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید، تا ناحیه سوزن زده شده دچار کبودی و یا خونریزی نشود.

این کارشناس ارشدخون‌شناسی همچنین می‌گوید: خلبانان وخدمه پروازی هواپیماهای مسافری،خلبانان هواپیماهای جنگی،رانندگان جرثقیل و دیگر وسایط نقلیه سنگین، غواصان،کسانی که در آتش نشانی کارمی کنند، ورزشکارانی که ورزش‌های سنگین وحرفه‌ای انجام می‌دهند، افرادی که از نردبان بالا می‌روند یا در ساختمان‌های مرتفع روی داربست کار می‌کنند، رانندگان قطاروکوهنوردان بایدحداقل 12 تا 24 ساعت بین اهدای خون و برگشت به کار وشغل شان، فاصله زمانی باشد.

صفری فرد توصیه می‌کند: برای جبران خونی که اهدا کرده اید، مقدار بیشتری آب و نوشیدنی (طی 24 ساعت آینده و به‌ویژه 4 ساعت اول ) بنوشید و غذای کاملی بخورید.سعی کنید از غذاهای مغذی و غنی از آهن مانند انواع گوشت قرمز، جگر، مرغ، تخم مرغ،ماهی وحبوبات مانند نخود، لوبیا و عدس بیشتر استفاده کنید.

برخی از میوه‌ها مانند مرکبات ( پرتقال و لیمو ترش )، کیوی و سبزیجات، گوجه فرنگی و فلفل سرشار از ویتامین ث و در جذب بیشتر آهن، بسیار موثر است.

از اینرو بلافاصله پس از صرف غذا، برای جذب بهتر آهن، میوه و سبزی‌های حاوی «ویتامین ث» بخورید و به این موضوع توجه داشته باشید که حجم مایع خون اهدایی طی 24 ساعت و تعداد گلبول‌های قرمز خون هم حداکثر پس از عرضه 2 تا 4 هفته در بدن جبران می‌شود.



روزنامه اطلاعات، متن کامل مصاحبه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.