سلامت نوشت

سلامت نوشت

مقالات علی اصغر صفری فرد در حوزه سلامت
سلامت نوشت

سلامت نوشت

مقالات علی اصغر صفری فرد در حوزه سلامت

ده نشانه ای که نباید نادیده گرفته شوند


ده نشانه ای که نباید نادیده گرفته شوند

علی اصغر صفری فرد، وطن امروز، 2 آذر87

برخی علائم و ناراحتی ها مانند درد سینه، درد شکم یا خونریزی بدون علت، نشانه هایی هستند که شما با مشاهده     آن ها فورا به پزشک خود مراجعه می کنید. اما برخی علائم وجود دارند که با وجود مهم بودن، شما به آنها توجه ای نشان نداده و فکر نمی کنید به خاطر آن ها باید پیش پزشک خود بروید.

در این به تعدادی از این موارد اشاره می گردد که شناختن آن ها بسیار ارزشمند است. شاید از دانستن برخی از آن ها شگفت زده و متعجب شوید. اما باید بدانید که این نشانه ها مهم بوده و مهم تر از آن این است که با مشاهده این علائم به موقع پیش پزشک خود بروید. اگر به  این نشانه ها  سر موقع توجه نشود، پیآمد های حاصله از این بی توجه ای، رو ی کیفیت زندگی تاثیر گذاشته و حتی ممکن است زندگی شما را به مخاطره بیاندازد. 

این نشانه ها را نادیده نگیرید:

10 نشانه را زیر را نادیده نگیرید. هرچند که برخی از آن ها به وضوح مشخص نشده و هشدار دهنده نیستند. اما حقیقت آن است که بدن شما به شما اطلاع می دهد که چه نیاز هایی دارد. در حالی که برخی پیام های ارسالی جنبه اطلاع رسانی دارند، برخی دیگر اضطراری بوده و اورژانس هستند.


1- کاهش وزن بدون علت

اگر بدون دلیل و یا داشتن رژیم غذایی، وزن از دست می دهید به نزد پزشک خود بروید. کاهش وزن غیر عمدی در دو حالت زیر باید مورد توجه قرار گیرد: کم شدن 5 درصد وزن در عرض یک ماه و یا کاهش10 در صد وزن در مدت شش ماه تا یک سال. کاهش وزن بدون دلیل خاص، می تواند به علت برخی بیماری ها مانند: غده تیروئید بیش فعال(هیپر تیروئیدیسم)، افسردگی، بیماری کبد، سرطان و سایر ناراحتی های غیر بدخیم، یا برخی بیماری ها که با جذب صحیح مواد غذایی مداخله می کنند ( مانند ناهنجاری سوء جذب) ایجاد شود.


2- تب پایدار

اگر شما دارای سیستم ایمنی طبیعی هستید ونیز تحت هیچگونه درمان، مانند شیمی درمانی برای درمان بدخیمی ها نمی باشید، وجود تب پایدار اندک ( بالای 38 در جه سانتی گراد – 4/100 درجه فارن هایت) هم اگر بیش از یک هفته باقی بماند نیاز به مراجعه به پزشک دارد. اگر همراه تب دچار لرز هم هستید و یا تب بالای  39 در جه سانتی گراد ( 103 درجه فارن هایت) دارید، یا مبتلا به بیماری حاد دیگری نیز می باشید، هر چه زودتر پزشک خود را ملاقات کنید. باید توجه کنید که اگر در سیستم ایمنی خود مشکلی دارید، یا دارو های مهار کننده ایمنی مصرف می کنید، ممکن است تب علائم هشداری قابل روئیتی نباشد و در این حالات پزشک به شما خواهد گفت دیدن چه نشانه هایی مهم بوده و نیاز به ارزیابی های بیشتر دارد.

تب پایدار ممکن است نشانه وجود عفونت های مخفی باشد. عفونت های مخفی ممکن است از عفونت های دستگاه ادراری گرفته تا سل متفاوت بوده و در قسمت های مختلف بدن به وجود بیاید. باشد. در بیماری های بدخیم مانند لنفوم هم، تب پایدار یا طولانی مدت وجود دارد . در مصرف برخی داروهای خاص و نیز در برخی بیماری ها و تب طولانی مدت دیده می شود. وجود تب همراه با عفونت های قابل درمان، مانند عفونت های دستگاه ادراری امری شایع است. اما در صورتی که تب هر چند اندک بیش از دو هفته طول بکشد، به پزشک خود رجوع کنید. برخی موارد بدخیمی که هنوز نهفته بوده و تشخیص داده نشده است و نیز سل یا سایر بیماری های دیگر، با تب طولانی مدت یا پایدار همراه می باشند.


3-  نفس تنگی

احساس نفس تنگی ، علاوه بر حالات طبیعی مانند گرفتگی بینی یا بعد از ورزش، می تواند نشانه یک مشکل سلامتی مخفی باشد. اگر شما می بینید که نمی توانید به درستی نفس بکشید یا دچار حالت نفس نفس زدن و یا خس خس می شوید نزد پزشک خود بروید. احساس کمبود نفس همراه با فشار و تقلا، یا بدون آن و نیز در هنگام خم شدن نشانه ای است که اقدامات درمانی فوری را می طلبد. علل ایجادی کمبود نفس ممکن است شامل بیماری انسدادی ریوی، برونشیت مزمن، آسم، مشکلات قلبی، تشویش و اضطراب، حملات روحی و روانی، ذات الریه، وجود لخته خونی در ریه ( آمبولیسم ریوی)، فیبروز ریوی و فشار بالای ریه ها باشد.


4-  تغییرات غیر قابل توضیح در عادات گوارشی و اجابت مزاج

اگر این نشانه ها را دیدید نزد پزشک خود بروید :دل درد غیر قابل توضیح، اسهال شدید که بیش از دور روز ادامه پیدا کند، اسهال متوسط که بیش از دو هفته ادامه پیدا کند، یبوست که بیش از دو هفته ادامه پیدا کند، اسهال خونی و مدفوع قرمز یا سیاه رنگ. تغییر در عادات گوارشی و اجابت مزاج ممکن نشانه عفونت باکتریایی مانند عامل حصبه ( میکروب سالمونلا) و عامل زخم معده( میکروب کمپیلو باکتر ) یا عفونت ویروسی و انگلی باشد. سایر علل احتمالی می تواند بیماری التهابی شکم و سرطان روده باشد.


5- تغییرات وضعیت روان

درصورت وجود این نشانه ها اقدامات درمانی لازم است. در هم ریختگی فکری و گیجی ناگهانی یا تدریجی، گم گشتگی، رفتار پرخاشگرانه ناگهانی، وهم و هذیان. تغییرات در رفتار و تفکر ممکن است به علل عفونت، ضربه وارده به سر، سکته، قند پایین خون، یا حتی مصرف برخی داروها به ویژه آن هایی که شما به تازگی شروع به استفاده کردن آنها کرده اید، باشد.


6- سرد درد شدید یا  مداوم (به ویژه اگر شما بیش از 50 سال دارید)

اگر تجربه این حالات را دارید نیاز به معاینه فوری دارید: سر درد ناگهانی و شدید که به نام سردرد غرش مانند شناخته می شود، سردرد همراه با تب، سفتی گردن، جوش های پوستی، گیجی مغزی، غش، اشکال در بینایی، ضعف، بی حسی، اختلال در تکلم، و درد در هنگام جویدن غذا، سردردی  که با ضربه به سر شروع شده و یا بعد از آن بدتر می گردد. این نشانه های سر درد ممکن است  به علل سکته، التهاب عروق خونی، مننژیت، بدخیمی مغزی، گشاد شدن عروق یا خونریزی در قسمت سر بعد از ضربه وارده به آن ایجاد شود.


7- از دست دادن موقت کنترل حرکات، صحبت کردن و بینایی

این علائم بسیار مهم هستند. این ها ممکن است نشانه سکته یا حمله قلبی گذرا باشند. اگر هر کدام از این حالات را احساس می کنید، سریعا باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید. از دست دادن حس و ضعف ناگها نی در اندام های صورت، دست ها، پاها و هر عضو دیگر، تیره و کدر شدن ناگهانی چشم ، یادست دادن بینایی، از دست دادن توانایی سخن گفتن، مشکل در تکلم یا صحبت کردن غیر قابل فهم، سر درد بسیار شدید، گیجی ناگهانی، از دست دادن تعادل و یا افتادن.


8- برق زدن چشم ها

احساس برق زدن ناگهانی چشم ها، مانند حالتی که در هنگام فلاش زدن دوربین عکاسی رخ می دهد و وجود نقاط نورانی، ممکن است نشانه جدا شدن  شبکیه از محل خود باشد. برای اینکه بینایی چشم آسیب دیده حفظ شود، به مراقبت فور ی و اقدامات درمانی نیاز است.


9- احساس سیری بعد از خوردن مقدار کم مواد غذاییاحساس سیری بعد از میل اندکی ماده غذایی و داشتن حالت تهوع و استفراغ مداوم که بیش از یک هفته باقی می ماند، علائم هشدار دهنده ای هستند که باید توسط پزشک ارزیابی شوند. برخی بیماری ها مانند بدخیمی لوزالمعده، بدخیمی معده و بدخیمی تخمدان ها ممکن است این  علائم را ایجاد کنند.


10- مفصل متورم، قرمز و داغ

این نشانه ها ممکن است در عفونت مفصل رخ دهد و برای اینکه مفصل صدمه ندیده و عفونت میکروبی هم به جاهای دیگر بدن منتشر نشود، به مراقبت فوری نیاز دارد. سایر علل مانند نقرس و برخی انواع آرتریت مانند آرتریت رو ماتیسمی نیز می توانند چنین علائمی را بروز دهند. 


ده نشانه ای که نباید نادیده گرفته شوند

علی اصغر صفری فرد، وطن امروز، 2 آذر87

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.